Gevaarlijke drempels en andere snelheidsverminderende maatregelen tussen Scheveningen en Katwijk

Dit is een uitbreiding van het artikel over hindernissen op fietspaden zoals die hiervoor zijn beschreven. Met dank aan Maarten Heckman voor het onderzoek, de foto’s en het rapport.

Naar aanleiding van de discussie op de Ligfiets mailing lijst over drempels en andere snelheidsverminderende maatregelen in Scheveningen en op het fietspad door de duinen tussen Scheveningen en Katwijk, leek het me een goed idee om zelf weer eens te gaan kijken. Ik heb er ruim een jaar terug ook gereden, maar op de mailinglijst werd gesuggereerd dat er veranderingen hebben plaatsgevonden. Ik ben dus met camera gewapend op weg gegaan voor een rit van 71 km met prachtig weer.

De eerste drempels zijn langs de van Alkemadelaan in Scheveningen (komende vanuit noordoostelijke richting langs de Landscheidingsweg). Deze zijn op zich niet heel erg, maar de hele situatie is wel nogal bijzonder. Er zijn hier drie fietspaden die parallel lopen! Op de eerste twee foto's zie je de drempels met gek genoeg een bord “PAS OP! slecht wegdek” ernaast. Op de derde foto zie je links een nieuw fietspad met rood asfalt en in het midden een tegelpad met een gele streep, links voor fietsers, rechts wandelaars. De - slechte - verklaring is te zien op de vierde foto: het meest rechtse fietspad ligt op het terrein van Duinwaterleidingbedrijf Dunea. Dunea heeft klaarblijkelijk haar eigen idee over snelheden op het fietspad en de manier waarop die snelheid onder controle gehouden moet worden. Ze denken het beter te weten dan de instanties die de overige 29000 km van de Nederlandse fietspaden beheren.

Drempels langs de van Alkemadelaan, Scheveningen
Twee dubbele drempels vlak achter elkaar aan de Van Alkemadelaan in Scheveningen. Let op het bord ‘Pas op, slecht wegdek’. Foto: Maarten Heckman

Detail drempels van Alkemadelaan, Scheveningen
Detail van een dubbele drempel aan de Van Alkemadelaan in Scheveningen. Foto: Maarten Heckman

Drie fietspaden van Alkemadelaan, Scheveningen
Links een gloednieuw fietspad, in het midden een gedeeld fiets- en voetpad over tegels, rechts het fietspad waar de LF1 over loopt. Foto: Maarten Heckman

Drie fietspaden van Alkemadelaan, Scheveningen
Duinwaterleidingbedrijf Dunea beheert het meest rechtse fietspad. Foto: Maarten Heckman

De volgende drempels zijn op de hoek van de van Alkemadelaan en de Pompstationsweg. De spaghetti-loop van de drie fietspaden is iets veranderd hier - het middelste pad loopt nu links en is alleen voor voetgangers, het nieuwe pad links is naar het midden verhuisd. De drempels op het rechter pad van Dunea zijn echt erg, doordat ze direct achter elkaar liggen zonder ruimte ertussen. Met 5 km/u raakt de neus van mijn Strada de tweede hobbel, terwijl mijn achterwiel nog boven op de eerste staat. Als je er harder overheen zou gaan, ik schat 15 km/u of harder, crash je. Op andere forums valt te lezen over kleine kinderen die gelanceerd worden uit hun kinderzitje. Het is een typisch geval van een middel dat erger is dan de kwaal. Een klein detail is dat ze hier wel het juiste waarschuwingsbordje hebben kunnen vinden.

Pompstationweg
Onoverzichtelijke situatie, de spaghetti van fietspaden ligt hier weer anders. Bonuspunt als je meteen ziet waar je het beste naar toe kunt. Foto: Maarten Heckman

Pompstationweg
Hier hebben ze wel het juiste bordje weten te vinden. Foto: Maarten Heckman

Als je hier rechtsaf slaat bevind je je op het 'fietspad door de duinen' tussen Scheveningen en Katwijk. Ook hier zijn drempels, maar veel minder erg en goed zichtbaar.

Duinpad met drempels
De drempels op het duinpad zijn goed zichtbaar, en voor een velomobiel of ligfiets minder gevaarlijk. Foto: Maarten Heckman

Het slechte hier zijn stroken met kinderkopjes, die bij snelheden boven de 20-25 km/u een velomobiel onbestuurbaar maken en het achterwiel laten uitbreken met het risico dat je op je zijkant rolt als je niet voorzichtig genoeg bent of over reageert. Er zijn geen waarschuwingsborden en de stroken zijn haast niet te zien, zelfs als je weet dat ze er zijn. Vanuit het lage zichtpunt van een velomobiel zijn ze nog moeilijker te zien. Ik durf te wedden dat je ze mist als je de foto's hieronder voor het eerst bekijkt. Lokaties op Google Maps: hier en hier.

Kinderkopjesstrook op Duinpad
Ja, hier is een hindernis aangebracht. Foto: Maarten Heckman

Kinderkopjesstrook op Duinpad
Ook hier is nauwelijks zichtbaar een hindernis aanwezig. Foto: Maarten Heckman

Kinderkopjesstrook op Duinpad
En hier is eveneens een hindernis aangebracht. Foto: Maarten Heckman

Ik sprak een paar jongens op racefietsen aan en zij vertelden dat voor hun de drempels en de kinderkopjes weliswaar irritant waren, maar geen probleem - gewoon uit het zadel, dan kun je er op volle vaart overheen. Als je dit opzoekt op internet vind je dat de bedoeling juist is om groepen racefietsers af te schrikken, omdat die door wandelaars en langzame fietsers als gevaarlijk worden gezien. Dat werkt dus niet, de verkeerde mensen hebben er last van.

Het effect wordt bovendien nog versterkt omdat deze hindernissen in de route van de LF1 zitten. Deze route zal vaak eenmalig worden gereden, met als gevolg dat over dit pad veel fietsers komen die ter plaatse niet bekend zijn. Iemand die dat wel is, en in bijvoorbeeld een velomobiel rijdt, zal eerder een alternatieve route kiezen.